Hur tar man bort slingerväxt

Slingerväxt börjar kväva va 2 m hög häggmispelhäck. Häcken börjar bli gles på sina håll. Denna sommar höst tycker jag häcken börjar luta mot norr. Häcken är ca 50 m lång och är omplanterad för ca 4 år sedan ca 4 m åt norr. Soligt fritt läge vid gräsmatta och gångcykelbana.Hur hanterar man detta att få bort slingerväxten ? Finns det något miljövänligt sätt ?
Räcker det att vända jorden eller salta eller något liknande 🤗
Mvh
Anders Persson
Banjogatan 1, V. Frölunda
Telefon 070-33 40 187

Kommentarer

  • Hej!
    Du behöver nog inte oroa dig för att häcken lutar, den har alla möjligheter att räta upp sig eftersom den står i ett ljust och fritt läge. Om du väljer att beskära häcken är det viktigt att basen hålls bredare än toppen (pyramidform) så att de nedersta grenarna också får ljus. Annars kan de dö bort nedtill, vilket gör att häcken kan bli gles. Gödsla häcken på våren. Slingerväxten (svårt att se på bilderna, men det ser ut som någon vinda, kanske snårvinda) kväver nog inte en välmående häggmispelhäck men ändå bra om den hålls efter. Salt är inte miljövänligt och skulle även skada häcken och gräsmattan. Vända jorden ger ingen större effekt - om det är vinda har de ett väldigt utbrett rotsystem. Noggrann trimning där ogräset hela tiden hålls nere är ett miljövänligt alternativ. Närmast busk-stammarna får man rycka bort eller klippa av för hand - det går inte att trimma mot stammarna utan att skada häggmispeln. Även om du inte kommer att få bort vindans rötter kan du på detta sätt försvaga den och hindra att den slingrar sig upp alltför mycket.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej, det är snårvinda med vit-rosa blomma, vita rötter och slingrar sig upp för stammarna, ca diameter 3 cm till 0,5 cm i topparna. Den lägger sig som en matta på häckens ovansida. Läste på youtube att en blandning av ättika-citron kunde fungera att dosera vid rötterna.
    Vilken koncentration behövs tror ni om matättika har 24% i en 300 ml glasflaska, citronsyra finns också i butik. Per liter vattenlösning ?
  • Hej, problemet är att ättikslösningen, om den är verksam, även hamnar på buskarnas rötter och skadar dom. Ogräsbekämpning med ättika kan funka på t ex en maskros i en gräsmatta, där det inte gör något att även lite gräs runtom dör eftersom det snabbt växer ihop. Eller på grusgångar, där inget ska växa. Det miljövänliga sättet i ditt fall är trimning/bortrensning. En inte miljövänlig metod är Roundup, ett gift som kan penslas på en mindre del av växten och som sedan har effekt genom att medlet transporteras runt till växtens alla delar inklusive rotsystemet. För att minimera att medlet sprids kan man pensla på en liten del av växten och knyta om en plastpåse runt delen med gift och vänta tills medlet hunnit transporteras till hela växten så den dör. Därefter lämnas påsen in som miljöfarligt avfall. Viktigt även i detta fall är att inte buskarna utsätts för Roundup, eftersom de då skadas eller dör. Roundup skadar vattenlevande organismer och insekter förutom att det dödar växter.
    Ett förslag är att se om ogräset kan hålla tillräckligt i schack med de manuella metoderna under nästa säsong innan giftanvändning övervägs och då i så begränsad omfattning som möjligt. Att få bort snårvinda ur en 50 meter lång häck är arbetsamt oavsett metod tyvärr.
    /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej! Tänkte kolla med er vad ni har för material på eran grusgång och hur ni har fått den så kompakt? Har ni 2-5 makadam?
    Är sugen på att göra det själv hemma hos mig, till min gång. Fick till mig att man inte ska ha någon 0-fraktion till gångar, utan att det ska vara någon form av makadam eller gårdssingel.

    Vad tror ni?

    Viktoria
  • Hej!
    Översta skiktet på de flesta av våra gångar är fraktion 0-5. Förr i tiden hade vi istället grus utan nollfraktion men det gruset regnade lättare bort. Nollfraktionen gör att det packas bättre, och det är bra att vid anläggning dessutom köra med markvibrator (sk padda). Vid större regn blir det dock skador även med 0-5.
    Vad som är bäst beror på hur gångarna ska användas och skötas. Så kallat gårdssingel är tex svårt att köra rullstolar och liknande i. Om gruset ska skötas med pinnharv så funkar det inte med 0-5 eftersom det är mer packat.

    Lycka till med ditt val!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare