Hur sköta dvärgcyklamen

Undertecknad har köpt dvärgcyklamen. Trots försiktig vattning nedifrån på fat vissnar den. Har noterat att den är planterad med knölen täkt av jord i krukan. Krukan har stått i ett rum med en temperatur om +18°C. Bästa temp för den torde väl egentligen kanske vara omkring +10°C.
Hur skall man bäst plantera denna växt, jag tänker då på jordval och kruka(ev lerkruka) och knölens placering i förhållande till jordytan?
Tacksam för tips.

Med vänlig hälsning
Johan Björck, medlem i Botaniskas Vänner

Kommentarer

  • Hej Johan!
    De hårt drivna Cyclamen persicum (även dvärgformen) som finns att köpa överallt under september till november står i planteringsjord bestående av i stort sett bara torv - som ju är fukthållande och lätt blir kompakt och syrefattig.
    I det vilda växer Cyclamen persicum i väldränerad mineraljord med inslag av grus och sand, gärna mellan trädrötter eller stenar.
    Redan här anar man ett problem!

    Då de mycket lätt ruttnar, kan man försiktigt krafsa bort lite av jorden som eventuellt ligger över knölen.
    Låt jorden torka upp mellan vattningarna - men inte så mycket att plantan börjar sloka.
    Vattna då längs kanten på krukan. Därefter, och detta är viktigt, ställ krukan lite på sned på diskbänken så att allt överskottsvatten får rinna ur innan du ställer tillbaka krukan på fatet.
    Var noga med att ta bort överblommade blommor och vissnande blad.
    18 grader är en bra rumstemperatur. De behöver mycket ljus, men absolut inte direkt solljus.

    Det krävs ganska mycket pyssel för att få dessa plantor att överleva efter blomning.
    Är det en köpe-växt så måste den torvbaserade planteringsjorden bort och ersättas med något som liknar den väldränerade jord de föredrar i det vilda. Använd lerkruka.
    Lämplig tid för omplantering är efter att alla blad vissnat tillbaka och plantan gått in i sin varma, torra sommarvila.
    Att succesivt minska vattningen är en grannlaga uppgift. Den får inte forceras in i vila genom att strypa vattentillförsel medan den ännu har mycket blad att försörja - men man får heller inte fortsätta att vattna trots att plantan signalerar att viloperioden närmar sig - oftast genom att bladen vartefter börja gulna.
    I augusti-september är det dags att bryta viloperioden. Om den över-somrat i ett växthus, kan de naturligt ökande skillnaderna i temperatur mellan dag och natt vara tillräckligt för att få igång den, annars får man hjälpa den på traven med ytterst sparsam vattning.

    Med vänlig hälsning
    Marika Irvine, trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent