Hur kan jag få en Ek att skjuta skott efter att den är fälld

Hej
Jag har varit tvungen att fälla två Ekar eftersom dom skulle kunna falla på huset,
Ekarna står i en brant slänt och jag skulle vilja att dom skjuter nya skott och därigenom överlever och växer vidare.
Vad kan jag gör för att uppnå detta??
se bild
MVh sture Bodebratt

Kommentarer

  • Hej
    Ekar är nyckfulla med att skjuta stamskott som man kan kan jobba vidare på för att det skall bli till ett nytt träd. Du får ha tålamod och vänta några växtsäsonger och se hur de eventuella skotten som slår upp utvecklar sig - ibland blir det till en mindre buske för att därefter torka ner - så mitt tips är att ha tålamod och hoppas att det kan bli något
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent