Hur kan jag få en barrstickling av redwood att växa?

HejMin pappa tog stickling (helt olagligt säkert) från ett redwood träd, som blev till en stor grannhörandet hemma.
Nu har jag en stickling kvar i vatten hemma, då jag och min syster sålt sommarhuset i kullavik. Köparen tog ner trädet via Kungsbacka kommun som använde det i julas som dekorerad gran i badhusparken här i Kungsbacka.
Jag har bild. Se nedan. På en rekommendation från en trädgårds mästare skulle jag successivt blanda i sand i vattenglaset, men har avvaktat. Grenen är ganska torr i glaset nu.
Vad tycker ni jg skall göra? Vet inte hur min pappa gjorde. Växten forslade han fr USA och mamma var med i botaniskas vänförening. Nu är tyvärr båda döda.
Tacksam för era synpunkter
Mvh
Cecilia Engström Mattisson

Kommentarer

  • Hej Cecilia,

    Det är ingen redwood (ett av flera namn på Sequoia sempervirens, amerikansk sekvoja) du har, utan en Taxus idegran (det finns två arter i det vilda i Nordamerika, Taxus brevifolia, läkeidegran samt Taxus canadensis, kanadensisk idegran). Sticklingen på bilden är nog tyvärr död, den kommer åtminstone inte att ta sig. Ta i stället sticklingar på vintern (november-januari) (gäller alla Taxus), stick den i fuktig sandblandad torv och täck krukan med ett litet miniväxthus eller bara en plastpåse för att hålla hög luftfuktighet. Ställ den kallt men skyddat. se t ex https://www.odla.nu/inspiration/ta-sticklingar-pa-vintern

    Vänligen

    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent