Hur hårt och när kan man beskära en gammal måbärshäck.

Häcken är c.a 50 år gammal med mycket dött material i sig. i övrigt är den frisk.
Jag undrar om det går att skära ner den till t.ex. 20 till 30 cm för att starta om den på nytt. jag arbetar nu med att rensa ut döda grenar och vissa sidoskott.

Kommentarer

  • hej!
    Det ska gå att skära ner måbär helt till 10-15 cm höjd på vårvintern. Det är alltså hög tid att göra det nu - alternativet är att vänta till nästa år. Spara unga skott på varje buske. Lägg på ny jord och gödsla med t ex stallgödsel och vattna extra på vår och försommar efter en hård beskärning. Döda grenar skall alltid tas bort så långt ner som möjligt. Lycka till!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!

    ​Vi har en Måbärshäck som är ca 3 år gammal. Andra året klippte vi ned den till ca 30 cm ovan marken vilket jag förstått är lite för lite. Därför tänkte jag klippa ned den till ca 10-15 cm ovan mark i år.. jag har inte vågat klippa då det varit någon minusgrad på nätterna fram tills nu. Men nu ser jag att klipparna börjar komma.. kan man ändå beskära ned nu eller hur ska jag göra? Vad kan hända om jag gör det när knopparna börjat komma? Oavsett så hade jag behövt klippa den för det är alldeles för spretig och ojämn.. vet bara inte om jag vågar eller vad som kan

    tacksam för svar 😀

  • Hej
    Mårbärshäck..börjar få pyttesmå gröna blad.Nu är det 6 April..
    Kan jag kapa ner den 1 meter på höjden? Den är 1,30 hög!
  • Hej!
    Det börjar bli lite sent att klippa nu, busken skall vara i vila. När buskarna savar på våren är det inte så bra tid att beskära. Jag tror inte du behöver beskära alls om häcken bara är 3 år gammal och du klippte ner den förra året, även om höjden inte blev exakt enligt rekommendationerna. Du kan jämna till och putsa in spretiga kvistar vid midsommar och augusti/september - klipp i de nya skotten, inte i äldre ved. Låt häcken bli 10-20 cm högre varje år och se till så att basen är bredare än toppen. Nedklippning till 10-15 cm behövs inte förrän häcken är föråldrad och behöver föryngras.
    Det är ofta det beskärs buskar vid fel tidpunkt och/eller med fel metod, är man osäker är det bättre att inte klippa alls och göra som du - ta reda på mer fakta. Just måbär är robusta.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    håller på att rensa ur o klippa bort gamla grenar ur min måbärshäck, mer än 50 år, den har blivit dåligt inklipp mot sydostsidan under några år varför den lägger ner sig av snötyngden, kan jag klippa in den kraftigt på bara en sidan nu, trots att den börjar grönska?

  • Hej!
    Det är bättre att vänta med beskärningen till juli-august-september.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för snabbt svar.
  • Får olika svar om när jag ska föryngra min måbärshäck. Tänkte ta ner den nu i slutet av augusti till ca 8 cm, fylla på med ny jord. Väntar med gödsling till våren.
    Är detta ok?
  • Jag undrar varför det skrivs olika tidpunkter när en måbärshäck ska föryngras?
    Jag tänkte göra det nu imorgon. Bor i zon 4 på gränsen till zon 5.
    Tänkte ta ner den till ca 5 cm..
    För den om jag gör det nu eller int
  • Hej!
    En kraftig nedskärning dvs föryngringsbeskärning skall göras på vårvintern. Putsning och mindre beskärning kan utföras under juli, augusti, september.
    Det är rätt att vänta med gödsling till nästa vår, vedartade växter som får gödsel för sent avmognar sämre inför vintervilan. Fylla på jord går bra att göra nu på hösten, men det är nog enklare att skjuta hela arbetet till våren.
    Lycka till!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej! Grannen har skurit ned vår gemensamma gamla måbärshäck nu slutet av oktober till ca 40cm. Är det kört eller kan man göra något för att förbättra chansen att den tar sig igen?
  • Hej!
    Måbär är tåliga kan ta sig även om beskärningstiden inte blev den bästa. Är det några helt döda grenar som syns nu kan de tas bort ända nere vid marken. Fyll på med jord nu och gödsla på våren med t ex benmjöl.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Om man skär ner en måbärshäck nu till ca 10-15 cm, hur mycket kan man förvänta sig att den växer på en säsong?
  • Hej!
    Beroende på tillgång till vatten, näring och värme ca 20-40 cm på en säsong.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    Vi håller på att anlägga en ny entrésida och jag vill plantera en låg häck som kant mellan stengång och rabatt. Klarar måbär att konstant hållas nedklippt på ca 30 cm?
    Undrar även om blågrå hosta går att plantera i soligt läge? Överlever den även om den inte frodas eller bränns den sönder?

    Tusen tack på förhand! :-)
  • Hej!
    Om häcken aldrig skall bli högre än 30 cm är det bättre att välja tex låga berberis, dvärgliguster, lingontry (Lonicera pileata) eller myrtentry (Lonicera nitida) som antingen är småväxta på höjden eller är lätta att hålla nere till önskad höjd.
    Blågrå funkia (Hosta) trivs bättre i skuggiga lägen. Den dör säkert inte om den får tillräckligt med vatten men kommer inte till sin rätt.
    Det är alltid bättre att anpassa växtvalet till förhållandena på platsen än tvärtom. Kanske finns en annan plats i trädgården där hostorna passar.

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    Vi har beskurit vår måbärshäck ner till 10-15cm den här vårvintern. Nu grönskar den och har vuxit rejält. Ska vi beskära den en gång under JAS eller ska den få växa fritt till nästa vår? Vill att den ska bli tät.
  • Klippt ner vår Måbär för 10 år sen 15-20 cm,nu är den1,50 hög men grenar ligger i på tvären i häcken.Trimmat den nu vid Midsommar.Kan man ta ner den till hälften i vår slutet på mars?
  • Hallå
    Det låter som en bra idé att ta ned den mer omfattande under vårvintern. Ett tips är att ii samband med denna nedklippning även påföra näring, förslagsvis kompost eller kogödsel som man myllar ner i marken så man kompenserar med lite resurser efter den omfattande beskärningen.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!Vi har beskurit vår måbärshäck ner till 10-15cm den här vårvintern. Nu grönskar den och har vuxit rejält. Ska vi beskära den en gång under JAS eller ska den få växa fritt till nästa vår? Vill att den ska bli tät.
  • Hallå
    Man bör putsa de nya skotten under sommaren för att den skall bryta ännu fler skott och därmed bli tätare och stadigare - inget du behöver vänta till JAS för att göra - ibland kan det behövas två putsningar på en säsong för att nå till detta täta stadiga resultat

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Vår måbärshäck har ett antal år på nacken och den har aldrig blivit nerklippt eller ansad!
    Nu har den blivit hängig och jag vill klippa ner den men när kan jag göra det och hur mycket?
  • Hej!
    Som det står i tidigare svar så går det bra att skära ner måbär helt till 10-15 cm höjd på vårvintern. Spara några unga skott på varje buske. Lägg på ny jord och gödsla med t ex stallgödsel och vattna extra på vår och försommar efter en hård beskärning.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    Har en måbärshäck under etablering (andra året). Har beskurit den till 15-20 cm under vårvintern. Har, efter att ha läst de andra inläggen ovan, förstått att de nya skotten bör putsas under sommaren. Nu har jag några frågor:        1. Jag undrar när det är bäst att klippa bort döda grenar? Kan man göra det när som?                                                            2. Sedan undrar jag om man ska beskära häcken varje år under vårvintern (och då släppa upp den 10 cm), eller räcker det att klippa den i juni och augusti därefter?
    3. Om man skulle råka beskära häcken då den redan börjat grönska pyttelitet, är det då bäst att beskära ner den till 15-20 cm igen nästa vårvinter? Eller kan man ändå släppa upp den 10 cm?
    Carina
  • Hej!
    1. Döda grenar kan alltid tas bort.
    2. Huvudprincipen är årlig beskärning på vårvintern och mindre puts på sommaren för att häcken skall bli tät och fin, men det kan gå bra att göra på olika sätt.
    3. Du behöver inte börja om med total nedskärning även om beskärningen blev utförd vid lite annan tidpunkt.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej Vi har en mårbärshäck som vi vill klippa ner, är ca 15 år gammal  och lite spretig och mossig. Är det tid att göra nu fast det är kallt på nätterna ( frost) bor i zon 5. Tacksam för svar / Anki
    Ann-Kristine Rydberg
  • Hej!
    Den går bra att beskära på vårvintern, när det kan bli minusgrader ibland. Är det fortfarande kallt hela tiden i zon 5 kan du vänta tills det blir lite mer vårkänning.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Kan man  klippa ner en gammal måbärshäck  nu bor i Västergötland
    Ulla Höök
  • Hej!
    Jag repeterar ett tidigare svar från 2020:
    Det ska gå att skära ner måbär helt till 10-15 cm höjd på vårvintern. Det är alltså hög tid att göra det nu - alternativet är att vänta till nästa år. Spara unga skott på varje buske. Lägg på ny jord och gödsla med t ex stallgödsel och vattna extra på vår och försommar efter en hård beskärning. Döda grenar skall alltid tas bort så långt ner som möjligt. Lycka till!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare