Hur bli av med bakterios ur lerkrukor?

Hej!
Jag är nästan helt säker på att mina pelargonior drabbats av bakterios. De har visat alla symtom på det efter vad jag kunnat finns på internet. Jag har slängt alla plantor som visat minsta tecken på symtom.
Måste jag även slänga bort alla mina lerkrukor (flera lite dyrare Gränsforskrukor) eller går det att göra rent dem på något vis? Jag har skickat in dem i ugnen i 100 grader i 15-20 minuter. Räcker detta som åtgärd eller hur gör jag bäst för att få dem rena? Vill ju inte att nya plantor smittas också.

Bästa hälsningar
Lina Pettersson

Kommentarer

  • Hej!
    Väldigt tråkigt att dina pelargoner drabbats av bakterios. Du har gjort helt rätt som har slängt alla angripna plantor. Det är ingen idé att ta sticklingar av smittat växtmaterial - smittan finns redan i hela växten.
    Din metod att hetta upp diskade krukor i ugn borde räcka för att bli av med smittan. Ännu större krukor, som inte får plats i ugnen, kan rengöras genom
    att tvätta noga med varmt såpspritvatten (1/2 dl såpa + 1 msk T-röd / liter vatten). Såpa och T-röd är effektiva desinfektionsmedel och då behöver inte vattnet vara hett. Använder man enbart vatten bör temperaturen vara minst 75 °C, gärna högre.
    Använd ny jord av bra kvalitét när du planterar om.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Anna-Carin Ek Trädgårdsmästare - hortikultur