Höstkrokus

Jag skulle vilja ha tips på hur man kan få Höstkrokus att förbli upprättstående.

Kommentarer

  • Hej!
    Höstkrokus Crocus speciosus och tidlösa Colchicum autumnale, som ofta förväxlas med varandra, beter sig på samma sätt och lägger sig lätt ner när de är färdigväxta och fullt utvecklade, särskilt om det regnat mycket.
    Om de är planterade i omgivande gräs eller annan växt som stöder stjälkarna kan det hjälpa till att hålla dem mer upprätta. En annan lösning är att plantera lökarna under ett träd så att de skyddas mer från regn.
    Namnet höstkrokus används ibland felaktigt för tidlösa. Båda blommar samtidigt och kan skiljas åt genom att räkna ståndarna då krokusen har tre medan tidlösan har sex ståndare.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare