Hjälp! Mitt prickblad stinker!

Hej! Jag köpte ett vackert prickblad i mars som sköt upp fem blommor varav en hann "slå ut". Jag förstår att det är ovanligt att den blommar, jag hittar inte mycket information om det på internet. Samtidigt spreds en stark lukt som först påminde om sallad eller gurka - misstänkte först salladsodlingen jag påbörjat i köket - men som sen blev fruktansvärd. Lukten lokaliserades till blommorna på prickbladet, vilka skars av (med diskhandskar, den är ju giftig). Dessvärre hann prickbladet stå i ett sovrum över natten och nu får vi inte bort doften, lukten, stanken från rummet. Vi har tvättat alla textilier, skurat med diskmedel och sen ättika och så diskmedel igen. Nu har vi sprayat luktborttagare. Men vad vi än gör är det som att det triggar lukten att lukta än mer. Har pratat med blomhandlaren som aldrig sett ett prickblad blomma, än mindre känt lukten (stanken) så jag gick ner med de avskurna blommorna till butiken. Dom hävdade att prickbladet är en kalla-växt och att den agerar som er berömda "svinröv". Min undran är: Kan jag få hjälp av någon med tips på hur doften ska tillintetgöras?

Kommentarer

  • Hej Sophie,
    "roligt" att den blommade! Jag har tyvärr inget bättre knep att ge dig än att vädra, vädra och vädra. Här brukar det ta ett par dagar innan doften försvinner helt när en "doftande" kallaväxt blommat.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej Åsa och tack så mycket för att du svarade så snabbt! Jag känner mig väldigt lättad av ditt svar - vi fortsätter att vädra och hoppas på det bästa. Det känns tråkigt att jag inte kunde njuta mer av den lite ovanliga blomningen. Det har visat sig att vissa känner doften starkt och andra inte alls så det var otur i turen, så att säga. Önskar dig en fin sommar! Sophie

  • Hej!
    Jag har en prickblad som tänker blomma. Vet att det kommer lukta typ förjävligt! Min fråga är om det är någon som helst nytta med att den blommar eller jag ska skära bort den på en gång?

  • Hej, vill du inte ha lukten eller se blomställningen finns det ingen anledning att spara knoppen. Tänk på att vara lite försiktigt när du tar bort den då växtsaften är irriterande på huden.

    Vänligen,
    Åsa Krüger
    botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent