Hittat på stranden

Hej! Jag och dottern var på stranden i Mellbystrand (Laholm) och hittade denna sak.. vi har vilda fantasier om att det är en tand ifrån något djur. Hoppas ni kan hjälpa oss!Den är trubbig framtill, sen har jag skrapat lite på den och det kommer fram vitt under. Den är väldigt lätt och flyter i vatten. Den är ca 1,5cm lång.

Kommentarer

  • Spännande!
    Ja jag tror att det kanske kan vara en djurtand om den är så pass lätt.
    Funderade först på en bit av ett fossil av en belemnit, en slags bläckfisk från Krita-perioden, men dessa brukar vara så tunga att de inte kan flyta.
    Kolla med något av våra Naturhistoriska museer! Antingen Göteborgs, eller riksmuseet. De har både osteologiexperter, och fossilexperter

    Spännande! Lycka till!
    Pedagogen svarar