Hittat någon typ av blötdjursägg tror jag

Hej, har vid två tillfällen hittat något som ser ut som äggsamling från ett blötdjur. En gång i en sötvattensjö och en gång på en fuktig grottvägg, också i närhet till en liten sötvattensdamm. Det är som en liten genomskinlig geléklump med orangea (eller första gången jag såg det, gröna) prickar på. Men har inte kunnat lista ut vad det är, vet ni? Skickar med en bild.

Kommentarer

  • Jag tror du har rätt, att det är molluskägg av något slag. Jag föreslår att du kollar med entomologavdelningen på Göteborgs naturhistoriska museum, eller med Naturhistoriska riksmuseet.
    Pedagogen svarar