Hitta namnet på en primula

Jag köpte för många år sedan en Primula på en växtförsäljning på GBT som anordnades av Botaniska vänförening.
Jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter och skulle väldigt gärna få veta det.
Beskrivning: I princip ser den ut som en Primula veris men större och färgen på blomman är lite mer åt svavelgul, alltså lite blekare än vanlig gullviva. Blomstängeln är ca 30 cm. Den tycker om att stå i vandrande skugga. Det som dock utmärker denna Viva mest är att den har en doft som är alldeles fantastisk. Påminner om en tung 80-talsparfym.
Vad kan den heta?
Jag har tyvärr ingen bild att bifoga

Kommentarer

  • Hej Marie-Louise!
    Ursäkta sent svar! Vi har försökt att lista ut vad det är för Primula du har, men det var inte det lättaste. På din beskrivning av utseendet låter det som att det skulle kunna vara en Primula elatior (lundviva), men den doftar inte. Dock finns det en rad kulturformer av Primula och det är ju mycket möjligt att det är just en kulturform du köpte på växtmarknaden.

    Återkom gärna med bild om du har möjlighet att ta en så småningom!

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent