Hej!

Har en lönn, på stan av något slag där stammen ser sjuk ut.Har frågat molnlycke gc som inte vet och hänvisar till er.
Är det något man kan/borde göra åt saken?
Bifogar bilder.

Mvh
Ingrid Näslund

Kommentarer

  • Hej
    Det ser ut som en stamspricka (barkspricka) som uppkommit på en solbelyst stam vilket är vanligt på lönnar med ett alltför kontinentalt ursprung då man på våren får en kraftig uppvärmning av stammen på dagen för att sedan skylas ned dramatiskt under natten vilket kan resultera i stamskador som de på bilderna. Tyvärr är det inget man kan göra utan att hoppas på att trädet själv kan laga detta genom övervallning av ny bark.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Det blev likadant på min (äldre) lönn i Östersund under vårvintern. Är det risk för röta el liknande vid såna här skador? Min lönn står nära huset, och grannens glasveranda, så jag undrar om jag borde ta ner den. Jag ser att den har börjat valla över, men det är fortfarande ca 10cm brett utan bark.
  • Vår rekommendation är att det är bäst att låta trädet läka på egen hand.

    Men finns risk för att träd eller grenar knäcks och orsakar skador på byggnader bör man alltid förebygga detta vid plantering eller beskärning, då man troligen blir ansvarig vid en eventuell skada.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent