Hej ! Jag tror att jag hittat ett förstenat ekollon i min rabatt.

Kommentarer

  • Nej det är inget förstenat ekollon, utan så vitt jag kan se något zoologiskt fossil i kalksten. Har du kalkberggrund i närheten eller kalkstensblock i närheten?
    Det ser ut som ett så kallat kristalläpple, en förstenad kula bestående av skalform med inneslutna kalcitkristaller.
    Den du hittat är möjligen en ostracod det vill säga musselkräfta, den avlånga formen tyder på det. Inte så vanligt fynd, från Silur eller Devon-tiden. Kan ligga ursköljda i andra senare sediment, till exempel i ishavslera. Mycket vanligare är de klotrunda cystoidéerna, släkt med dagens sjöborrar..Dessa hittar man i till exempel västergötlands kalkstenslager från ordovicium-perioden Var är fyndet gjort?
    Pedagogen svarar
  • Hej! Vad trevligt med ett så intressant svar! Jag hittade den i en rabatt som är relativt nya lagd (1 år sedan). Den låg helt ovanpå jorden och det känns som om jag borde sett den tidigare om den funnits där i ett helt år. Vi bor på Geteryggsgatan, i anslutning till Delsjöterrängen, vet inte vad det finns för berggrund där.... Är den så intressant att du vill se den i verkligheten? Jag tycker detta är jättespännande!
    MVH
    Lena
  • Ja, det kunde vara kul att se den "live". Lättare då att se detaljer, som inte är så lätt att se på fotot, och om min teori stämmer. Du kan också ta med den upp till Åsa Holmgren, geolog på Naturhistoriska, som kan jämföra med sina fossil och ge säkrare svar.
    Beträffande fyndplatsen så har den kommit dit i senare skede. Det finns ingen fossilförande berggrund i göteborgsområdet, men det kan hamna i lös jord genom omblandnig (sedan istiden, eller med mänsklig aktivitet).Spännande!
    Pedagogen svarar
  • Hej!
    Ja, verkligen spännande! Jag kommer gärna och visar upp den, kanske till dig först? Mkt på programmet nu innan semestern, men har du förslag på tider när jag kan komma?
    MVH Lena Blomgren
  • Jag är sällan inne nu i Covidtider utan jobbar på distans. Är dock på plats torsdag kring lunchtid
    Pedagogen svarar
  • Hej!
    Skall kolla, jag skall försöka komma då, i morgon 12 - 13???. Har du ett mobilnummer så jag kan nå dig? Var finns du?
    MVH
    Lena
  • Det var spännande att få se "ekollonet" live! Det såg verkligen ut så, men har en annan förklaring då bildningsprocessen inte stämmer med ekars historia. En sån fin och spännande sten, blankpolerad av tidens påverkan!
    Misstänker att det inte är fossil, men en silikatutfällning bildad kalksten,, mer som flinta. Ser fram emot att få höra Åsas bedömning, på Naturhistoriska...
    Pedagogen svarar
  • Hej!
    Det var jättekul att få visa! Tack för att du tog dig tid.
    Har bokat en tid med Åsa, dagen före midsommarafton.
    Meddelar resultatet sedan.
    Vi hade en fantastisk dag i Botaniska efter vår träff. Enormt vackert, man vill bara ha allt hemma!Hälsningar!
    Lena
  • Kul! Låt oss höra resultatet!

    och...

    Vi är väl ALLA hemma här i Botaniska trädgården? Välkommen att njuta här!
    :-)

    Pedagogen svarar