Hej, hittade en svamp som kanske är en elfenbenssopp... Bifogar bild. Mvh Andreas 0704941142

Sopp vit grönbruna inslag. lång fot (vitbrun)

Kommentarer

  • Nej, det är inte Elfenbenssopp, suillus placidus, utan någon strävsopp, lecinum. flera förekommer i mer eller mindre vit form. Troligtvis är det kärrsopp, L.holopus . ofta tonar denna mot grönt längst ned på foten och ibland även på rören. Växer med björk i vitmossa, sumpigt. Var det så?
    Pedagogen svarar
  • Jo det fanns både björk och sumpiga marker där den stod. Såg i min svampguide att den också liknar ung björksopp som kan vara vitaktig.. Gott om kremlor nu förresten och jag provade att steka något som jag trodde var guld- eller brunkremla men hade en bitter smak. Vissa av kremlorna känns svåra att bestämma men ingen är väl giftig eller kan förväxlas med giftig svamp?
  • Hittade också denna svamp som var en av många på några kvadratmeter gräs i skog och under träd.
  • Svårt att se på bilderna, Mjölksaft? Ser möjligen ut som luden vitriska. I så fall en av de arter av riska man avråder från att äta.

    Pedagogen svarar
  • Angående kremlor med  smutsgula, grågula och beige toner: Jag brukar hoppa över dem eftersom de ofta är svåra att skilja på utseendet, och man måste smaka sig fram och flera smakar som sagt illa. DÄREMOT är den klargula Mild Gulkremla underbart god! Denna art har varit extra vanlig i sommar, växer i fuktig mossig björkskog. Den blir tyvärr snabbt angripen av både svampmyggor, skalbaggar och sniglar.

    Är man säker på att man har en kremla så kan man utan fara smaka försiktigt. Inte ens giftkremlan (,en av de etterskarpa oätliga arterna,) är giftigare än vitpeppar.
    Innan jag blev rutinerad "kremmelplockare" smakade jag på tungspetsen en liten bit av skivor från VARJE exemplar. Då lär man sig snabbt "the hard way" skilja de ofta små färgvarianterna mellan de välsmakande och de olämpliga...
    Pedagogen svarar
  • Såg ej mjölksaft. Luktar mjöl i a f (men det gör ju vit flugsvamp också (?). Plockade en ung variant som var mer platt/välvd i tron att det var vårmusseron som jag sedan kastade efter jmf:e m svampguide.
    Ja man blir lätt vilse bland kremlorna. Verkar finnas mängder av skörkremla (? - lila mörk mitt och fnasig..) som liknar sillkremla m fl. Jag tror jag ätit utsökt mandelkremla samt välsmakande sillkremla. Tegelkremla är ju också en god matsvamp - hur känner man igen den och gulkremla bland de gulaktiga? Tipset med smakprov på plats låter bra!
  • Ja, man måste förstås vara ABSOLUT säker på att det är en kremla (eller i alla fall sprödling dvs kremla/riska) Kremlefoten kan ALDRIG rispas upp i trådar är i strukturen mer eller mindre som ost (jfr präst- eller västerbottenost!, men något fastare i ytan, svampigare i mitten).
    Tegelkremla, orangeaktigt tegelfärgad, hittas i torr barrskog, GRÅNAR FLÄCKVIS VID STÖT!
    Mild gulkremla. vackert klargul!, utmärkande milt kryddig aromatisk smak, mycket god både rå och kokt. Rekommenderas ibland som råkost, men jag vill inte föreslå detta med tanke på hur många svampar som omvärderats på senare år som kost i rått tillstånd.

    Pedagogen svarar
  • Fick lite mer klarhet kring kremlor på den senaste förträffliga svampbestämningen på botaniska. Nya bekantskaper gjordes också med tårkremla, lackkremla och krusbärskremla, m fl. Dock inte helt lätt ens för trädgårdsmästaren att bestämma varenda exemplar som togs upp.
    I helgen hittade jag massor av blek taggsvamp (jämte trattisar såklart, och en del kantareller) som ju är snarlik kantarell i smak men något vagare. Utmärkt att göra vitvinsvampsås på. Hittade även kremlor och bland annat sillkremla vilket jag är säker på då den efter ett tag börjar lukta fisk efter att man plockat den. Andra jag hittade har jag ingen susning om och skickar med några bilder om du känner för att ta dig an dem... nedan vita sopp är 5-6 cm i hattdiameter så tror inte är en ung björksopp...

  • Spännande!
    Nej vågar mig inte på några bestämningar på dessa.
    Tag gärna fler bilder i olika vinklar om du vill ha hjälp med identifikation.
    Ett tips är Fb-gruppen Svamp-klapp där man kan få mycket hjälp av att vara med.
    Där är dom noga med att aldrig ha mer än en art per tråd för att undvika sammanblandning. Lycka till med svamphöstens äventyr!
    Pedagogen svarar
  • Ok, lycka till själv!
  • Var hittar man kantareller, jag har varit ute i skogarna men hittar ingenting, trotts att det skall vara ett bra år för svamp?
  • Jodå, de börjar dyka upp nu igen i vår region. De minskade påtagligt under senare halvan av sommaren men här och där är tillgången åter god. Regnet har ju fallit rätt olika, så det är högst varierande med hur mycket det finns.

    Lycka till i sökandet!
    Pedagogen svarar