Hedera rhombea, H. pastuchovii och H. nepalensis

Har sett att ni har rysk, nepalesisk och japansk murgröna i Botaniska. Undrar om dessa växer och har samma krav som engelsk murgröna samt om ni har tips var man kan få tag på någon av dessa?

Kommentarer

  • Hallå
    De flesta murgrönor återfinns i liknande vegetationssystem, nämligen i relativt svala och fuktiga skogssystem som undervegetation och där de söker sig till ljuset genom att klättra upp i buskage eller träd. Det finns olika växtkraft mellan olika arter av murgrönor vilket medför att vissa håller sig på marken medan andra kan ta sig upp i höga träd eller efter branta bergssidor. Jag har sett murgrönor i Europa, Kaukasus och i Kina och där har de betett sig liknande, men vill du fördjupa dig i släktet rekommenderar jag dig att köpa den nya monografienom murgrönor som kom ut för några år sedan:

    McAllister, H., & Marshall, R. (2017). Hedera: the complete guide. Royal Horticultural Society (RHS).

    Vet inte vart dessanämna murgrönor går att få tag i Sverige utan börja att kolla med specialplantskolor för mer ovanligt växtmaterial, vilket trädgårdsföreningar vet vart de finns

    Lycka till
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent