Häxringar i gräsmattan

Har ett flertal häxringar i gräsmattan, de blir fler för varje år. Har köpt Binab Nyttosvamp som ska blandas och vattnas ut, men undrar när jag ska göra detta? Nu är vädret väldigt ostadigt med regn och blåst, går det ändå att vattna ut medlet? Eftersom det var ganska dyrt vill jag ha bästa förutsättningarna när jag använder mig utav det. Har ni erfarenhet av det här medlet eller något annat tips för att komma tillrätta med häxringarna?

Kommentarer

  • Hej!
    Häxringar uppstår i näringsfattiga gräsmattor som innehåller rester av gamla rötter och annat dött vedartat material t ex bark. Gödsla gräsmattan med tex hönsgödsel vid regn på våren och under växtsäsongen och bevattna gräsmattan under torra perioder eftersom svamparna torkar ut jorden. Så in nytt gräs i kala fläckar.

    Egentligen kan du börja med dessa åtgärder innan behandling med Binab, som isåfall ska vattnas ut vid uppehållsväder men inte i stark sol. Medlet skall inte lagras när det är utblandat med vatten.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare