Havtorn

Har två havtornsbuskar/träd (hane och hona) hanen cirka 4 meter hög. De befinner sig 5 meter från vårt hus. Stora rötter har växt in mot huset i vår gräsmatta 2,5-3 cm tjocka. De befinner sig nu cirka 1,5 meter från huset. Är det någon risk att dessa rötter växer in i huset och förstör vår torpargrund?
Kan man sätta dit något skydd i marken för att stoppa dom och hur långt ner ska detta skydd i så fall vara.
Tack för svar.

Kommentarer

  • Hej!
    Det är inte sannolikt att havtorn förstör torpargrunden. Däremot kan vilda havtornsplantor sprida sig med rotskott över stora ytor, och bete sig som ett ogräs. Har du plockat vilda havtorn till trädgården är detta en risk. Kultursorter / namnsorter av havtorn har inte detta beteende och är lättare att odla i sin trädgård.

    Om man behöver skydda något i sin trädgård mot starkväxande rötter kan man gräva ner t ex en plåt eller en rotsäker markduk ner till lägsta rotdjupet plus 20-30 cm.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare