hängig/vinglig kaktus

Hej, jag har haft en kaktus i ca 11 år nu som kommit att bli en av mina mest värdefulla saker. Den har planterats om två gånger och har båda gånger fått avsevärd tillväxt i form av en ny del upptill, med en "midja" emellan, lite som en insekt. Allt eftersom den ökat i sentimentalt värde har mitt intresse att sköta den väl ökat och jag har läst på.

Numera står den bland annat i perlit och leka blandad såjord med något mindre nedbrutet biologiskt material, fnös från kokosnöt eller bark tror jag, så att jorden ska vara väldränerad.

Det senaste året eller 2 åren har den dock börjat vingla fram och tillbaka, det märks att den söker sig till solljuset i fönstret men ibland tycks den bara sagga ihop lite som när en växt vissnar. Den övre "kroppen" ser välmående ut och kaktusen blommar oftast varje sommar. Men den äldre nedre delen är ofta gulblek, skrympnande och inte lika fyllig. Överdelen är numera större än underdelen och tycks tung, den reser sig inte längre rakt på egen hand, ens med hjälp av solen, utan jag måste stödja upp den och sedan vrida den ofta för att den inte ska välta mot solen. Men inte ens detta räcker utan nu slokar den åt vilket håll som helst utan stöd. Även dess fäste i jorden upplever jag som lite vingligt, (svagt rotsystem..?).

Jag har blivigt noggrannare med vattning och vattnar endast när jorden har torkat ut under sommarhalvåret. Vattning sker genom dushning då hela jorden blir genomdränkt och sedan får rinna av. Även kaktusen får dush. Den står aldrig i vatten på krukfatet. Ibland står den torr lite längre perioder när jag är bortrest, då ställer jag oftast ner den på golvet mitt i rummet för att den ska vara mindre benägen att välta när den söker soljus. Jag upplever inte att den ser sämre ut efter dessa perioder. Under vintern vattnar jag mindre ofta och inte med dushar utan endast ett glas vatten.

Nu funderar jag på om och hur jag kan få hela kaktusen att se frisk ut och resa sig rakt, stå fast och fylligt? Eller om det är möjligt och rimligt att våga kapa av den övre friska "kroppen" och plantera om denna, och hur detta görs på bästa sätt i sådana fall och vad riskerna är?

Bilder inkluderade (känner tyvärr ej till specifik art men hade också varit roligt att veta).

Jag kommer mer än gärna till Botaniska med kaktusen och pratar och lär men jag vet inte riktigt var man kan hitta någon kunnig.

Tack på förhand // David P
David

Kommentarer

  • Hej David, det ser ut att vara en Mammillaria liknar arten M. polythele.

    En anledning till att din kaktus "vinglar" är förmodligen att den faktiskt vill lägga sig ned, många Mammillaria växer nämligen så, utmed marken. Det kan vara lite klurigt att få det snyggt just när man har dem i kruka, men jag har sett lösningar där man lagt exempelvis en träplanka utmed krukan som kaktusen får vila mot. Alternativet är att föryngra plantan genom att kapa toppen och plantera den på nytt, chansen är dock att den kommer vilja lägga sig ner igen så småningom.
    Om du trycker mot basen av kaktusen där den är gulblek, känns den fast eller mjuk? Om den är mjuk kan det bero på att den börjat ruttna. Då rekommenderar jag att kapa den. Om den fortfarande känns väldigt fast kan det finnas en chans att den repar sig, men det kommer se fortsatt ful ut i just det området.
    För att kapa, använd en ren kniv och försök att göra ett rakt snitt i midjan eller strax ovanför. Låt sedan snittytan torka i åtminstone några veckor. Plantera grunt i genomsläppligt substrat. Jag skulle rekommendera att blanda i lite grus och/eller sand i din jordblandning för att få lite mer stabilitet i krukan. Innan kaktusen rotat sig ordentligt kan du stötta den med exempelvis grillpinnar som du sticker ned i krukan. Ge försiktigt lite fukt tills att den nya plantan börjat bilda rötter, då kan den börja vattnas mer rejält. Kom även ihåg att ge din kaktus din kaktus näring under sommartid. Lycka till!
    Vänliga hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent