Hängbok

Hej,
Vi har en fantastisk hängbok att sitta under både soliga o regniga dagar.
Tror att den på engelska heter "weeping beech" och det kan jag hålla med om.
Eftersom vi nu installerat en robotklippare är det läge att bygga något terass-liknande under boken för att få ha trädgårdsmöbler ifred för klipparen.
Men, en nackdel är ju den klibbiga växtsaven som droppar från bladen. Inte så kul att sitta i.
Går det att tvätta möbler o däck med en högtrycksspruta med terassborste. Grönsåpa eller annat tvättmedel?
Gräs växer ju nästan inte alls under den, påminner om marken under bok- och ekskogar, nästan steril.

Kjell

Kommentarer

  • Hej!
    Vilket fint träd! En anledning att det inte växer gräs under hängboken är att det är skuggigt och torrt under täta träd. Det går att tvätta bort växtsav med miljövänliga rengöringsmedel, högtrycksspruta är dock en metod som sliter på trädgårdsmöbler. Robotgräsklippare vänder om och byter riktning när de stöter emot tex en möbel så ni kan överväga om terrass-bygget är nödvändigt, själva terrassen kommer också att behöva tvättas och skötas. Kanske ni bara kan flytta om möblerna lite grann ibland så att robotgräsklipparen kommer åt de olika delarna av gräsmattan?

    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare