Hålla nere höjd på tallbuske

Vi har någon typ av tallbuskar som är ca 1,5m höga & är 15 år gamla. Vi vill gärna hålla höjden nere. När är det lämpligast att klippa med sekatör ? Har tidigare klippt ovanför grenklyka & det verkar ha gått bra men vill inte riskera att de dör. Hade tänkt klippa nu på våren isf. Bor i Skåne.

Kommentarer

  • Hej!
    Bra att ni redan från början håller nere höjden genom att skära i ung ved. Gammal ved fungerar sämre att skära i och att förvandla ett stort träd till ett litet blir sällan bra. Klipp tallens årsskott under vår eller försommar ner till en grenklyka som ni redan gör, och bra om ni fortsätter skära årligen.
    Lycka till!
     Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare