Hål i aspar.

I en dunge med enbart aspar (20-30 st) på Brännö är det hål i nästan alla stammar cirka 10-20 cm från marken, alltså ganska nära rotdelens början. Hålen är ungefär lika stora i diameter, dvs 8-10 mm. I träd som tagits ner syns en begynnelse till förruttnelse runt nedre delen av stammen. Detta har också noterats på andra enstaka ensamma aspar på andra platser på ön.
Jag kan inte hitta nån insekt eller liknande som orsakar detta och jag har svårt att tro att någon skulle ha borrat i alla dessa träd.
Är detta något ni kan hjälpa mig att reda ut?

Kommentarer

  • Vi kan naturligtvis inte avgöra vad detta är, men en spekulation är att någon, förhoppningsvis markägaren, vill ta bort asparna och då är ett sätt att borra in så kallad ekoplugg i stammarna. Asp blir man ju inte av med bara genom att fälla dem då de hänger samman med jordstammar och skjuter skott då de stressas.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag kanske borde tillägga att jag tidigare jobbade som arborist och har aldrig sett något liknande och jag kan också säga med säkerhet att det inte är Ecopluggar då jag använt såna åtskilliga gånger och markägaren känner inte ens till hålen.
    Jag skall dock ta ner hela dungen för markägaren då träd börjat välta i kraftiga vindar.
    Jag återkommer gärna med bilder när jag tagit ner de första träden då jag är extremt nyfiken på vad detta kan vara.
  • Hej!
    okej, ja då har du såklart koll på ecoplugg 😊 Ja, återkom gärna med bilder så får vi bättre möjlighet att se hur hålen ser ut.

    Vänliga hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent