Häggmispel - häck

Hej, Anna-Carin Ek
Fick du mailet på följdfrågorna om Häggmispeln ?
Hur och när man klipper en sådan Häggmispelhäck på bästa sätt ?

Kommentarer

  • Hej!
    Häggmispelhäckar kan vara klippta eller friväxande.
    Friväxande häggmispelhäckar behöver sällan beskäras men görs i så fall på vårvintern eller under juli, augusti, september. De upptar betydligt större plats än en klippt häck och kan bli vackra stora buskar, där blommor och bär bidrar till insekts- och fågelliv. Man kan eventuellt glesa ur buskarna genom att skära bort någon äldre gren vid markytan. Om häcken blir alltför hög för platsen den växer på kan man sänka höjden genom att ta bort de högsta grenarna vid markytan eller i en grenklyka. Skär i så fall bort max 1/4 till 1/3 av busken varje år.

    Klippt häck är mer arbetskrävande och beskärs i lätt pyramidform / konisk form dvs att basen hålls bredare än toppen så att de nedersta grenarna också får ljus och livskraft. Det kan vara bra att använda riktsnöre så det blir raka linjer. Forma häckens sidor och klipp toppen på häcken rakt över vid midsommartid. Vid nästa års beskärning klipper man i den nya tillväxten lite utanför där man klippte sist. Detta gör att häcken blir tätare.
    Kom ihåg att gödsla på våren med t ex hönsgödsel, benmjöl och gärna kompost oavsett beskärningstyp.

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare