Gula granar

Hej
Utefter vår väg har jag sedan ett tag noterat en grupp granar som ser sjuka eller döda ut. Dom står bland i övrigt friska granar och tallar i samma ålder.

Men när jag idag en halv kilometer därifrån såg ett flera hundra kvadratmeter stort område med gula 5 meters granar blev jag både oroad och nyfiken. Jag är verkligen ingen vän av granar och såg hellre att skogarna bestod av tallar och lövträd men inser att det är stora pengar som går till spillo om detta är en ny sjukdom på träden.
Läst att granen kan drunkna men dessa och det stora fältet står uppe på ett berg.

Tacksam för svar om vad det kan vara.

Fotografiet är taget utefter Hallåsvägen när Hästasjön i Kungsbacka och det större skogspartiet med de sjuka granarna är markerat på denna kartbild: https://www.hitta.se/kartan!~57.58107,12.26280,14.3575199325989z/tr!i=XFq7czcb/GPS!l=57.58255:12.26263?usergeo=1.

MVH
Ronny Wettergren

Kommentarer

  • Förstorade upp bilden så mycket jag kunde, och tycker absolut det ser ut som lärk och inte gran. Det är i så fall alltså helt i sin ordning. lärk fäller barren vintertid.
    Att vara uppmärksam på skogsskador på granbestånd är klokt och viktigt, klimatstress, barkborrar mm kan drabba i stor omfattning, men här verkar det lugnt, bara årets naturliga cykel i en lärkträdsplantering..
    Pedagogen svarar