Grodyngel

Hej vi är en förskoleklass som undrar om det finns möjlighet att hämta grodägg/grodyngel från vanlig groda att ta hand om och sedan släppa ut på samma ställe. Vi vill gärna följa grodans livscykel och vara delaktiga i att hjälpa grodorna bli till.

Kommentarer

  • I hela EU är alla groddjur fredade. Men i Sverige har vi detta undantag, av pedagogiska skäl, och av tradition: att kunna ta in och följa utvecklingen från ägg till yngel, av ägg från vanliga grodarter.
    För att inte råka sprida en dödlig svampsjukdom som drabbar groddjur är det då viktigt, precis som du skriver, att bara släppa ut på samma ställe som man tog in äggen ifrån.
    Akvariet som används bör vara väl förberett med lämpligt vatten, gärna med rejäl påväxt av alger på rutor och inredning. Man kan stödutfordra yngen varligt, inte för mycket(!), med akvariefiskfoder eller havregryn mm. Smågrodorna skall släppas ut INNAN svansen helt vuxit bort! Annnars riskerar de svält eftersom färdiga grodor bara äter levande smådjur!
    Det är viktigt att bara ta in ETT FÅTAL ÄGG, högst ett per halvliter akvarievatten, ALDRIG en hel romklump med hundratals ägg!
    Plocka aldrig in från dammar eller sjöar som ligger i naturskyddade områden, (typ Naturreservatet Änggårdsbergen)

    Sedan är det, som sagt, förstås viktigt att alla grodbebisarna får komma hem igen!

    Lycka till!
    Pedagogen svarar