Grodyngel hjälp

Hej, om jag har förstått rätt så är det okej att ta hand om ett fåtal yngel om man släpper ut dom igen på samma ställe.
Min fråga är: Vad gör man om man inte kan släppa tillbaka grodorna där dom kom ifrån?
Jag kommer från ett ett mindre ställe och det brukar läggas grodägg i diken omkring... Men en månad efter så har 90%+ av vattent försvunnit om inte allt (när jag var yngre var det inget problem, men nu har det torkat upp helt nästan varje sommar de senaste 5 åren)
Så oftast finns det inget vatten ställe att återvända dem till. Går det bra att lämna dom i ett dike nära som har vatten?
Vill hjälpa yngeln, så att en större del överlever men vet inte om eller vad som jag kan göra