Gräva upp parkslide?

Hej!
Grannen har sannolikt ett bestånd parkslide som stått i 20 år på vår tomtgräns, utan att vi förstått vad det är. Vår granne vill nu gräva upp den, men vi är tveksamma, eftersom flera trovärdiga källor avråder från att gräva. Vilket råd skulle ni ge?
Ni hänvisar till länsstyrelsen i era andra svar om parkslide, den länken fungerar inte.
Vänliga, om än lite oroliga hälsningar
Elin

Kommentarer

  • Hej Elin,
    Här är en länk som borde fungera:
    https://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/vaxter-och-djur/frammande-arter/ias-faktablad/Fakta-dammvaxterA4-Parkslide.pdf

    Som du skriver brukar man, liksom naturvårdsverket, avråda från att gräva, då det är lätt hänt att växten sprids och skickar jordstammar in i nya områden.

    OM man väljer att gräva, måste man säkerställa att man verkligen gräver bort hela beståndet och därefter är mycket noggrann med att under flera år ta bort precis alla skott som man trots allt kommer att hitta i området, och fortsätta att på olika sätt trötta ut växten enligt Naturvårdsverkets beskrivning. Man måste också se till att allt material som grävs upp eldas eller lämnas in till de särskilda anläggningar för invasiva arter, där de också förbränns, som finns i vissa kommuner.

    Hälsningar

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent