Gräsmatta täckt med blålera

Hej där! Jag har en fråga om gräs. Vi har precis dränerat runt vår BRF och nu när arbetet är slutfört har företaget spritt ut stora delar av den blålera som de grävt upp ovanpå vår annars mycket välmående gräsmatta. Det ligger någon decimeter med blålera och sedan ett tunt lager med matjord ovanpå. Kommer vår gräsmatta att klara detta eller borde företaget ha skrapat rent? Är lite rädd att leran ska kväva gräset.
Tack på förhand! Ebba

Kommentarer

  • Hej!
    Det låter inte bra för gräset, om det hade varit 1 cm blålera och 10 cm matjord hade det kanske funkat. Det befintliga gräset kommer inte att tränga igenom ett 10 cm-lager med blålera.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare