Gräsmatta blir äng?

Jag har en gräsmatta som jag inte orkar sköta om. Funkar det att sprida ut jord och ängsfrön på den och på så sätt göra en äng i stället?

Kommentarer

  • Hallå
    Först måste du ha koll på näringsförhållandena i marken samt markens vattenhållande förmåga för att du skall bedöma vilken ängsfröblandning du skall välja då det finns olika artsammansättningar beroende på ifall det är fattig mark eller bördig mark. Ett tips är efter det att fräsa upp den befintliga gräsmatta och utnyttja den befintliga jordmånen som man sedan sår fröna i
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!   Vi försöker skapa en äng på Asperö vid en lekplats. I två år har vi försökt magra av gräset gm att slå av det kraftiga gräset med lie och räfsa bort det. Nu har vi skalat av grästorven med grävare och skall lägga på grus, eftersom det är lerjord. Vilken sorts grus skall man ha? Det är ganska fuktigt, vilka växter skall vi så?
  • Hej Lena!
    Ursäkta sent svar! Vad roligt att ni ska anlägga en äng! Här i Botaniska jobbar vi sedan ett par år tillbaka med projektet Så vilda, och har i det projektet även anlagt en äng här i trädgården. Även här är det lerjord och när grässvålen var borttagen lade vi först på ett lager grus och toppade sedan med 20 cm näringsfattig jord.

    Mer om hur man etablerar ängar på jordar med hög lerhalt går bland annat att läsa på s. 12 i Naturskyddsföreningens skrift "Från gräsytor till ängar": https://cdn.naturskyddsforeningen.se/uploads/2021/05/11102924/fran_grasytor_till_angar_2020_07_06.pdf

    Vad gäller fröblandning så är Så vilda-projektets blandning framtagen i diskussion med Pratensis (www.pratensis.se).

    Mer information om Botaniskas projekt Så vilda finns här: www.botaniska.se/savilda

    Lycka till mer er äng!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent