Granhäck

Hej!För två veckor sedan besökte vi er anläggning och beundrade era välmående växter, däribland alla olika granar.
Vi tänkte då på vår egen granhäck som vi satte för 35 år sedan, dessvärre med problem nu för första gången. Se bifogade bilder.
Jag har alltid toppat den utan problem men efter att vi kom tillbaka till vårt hus 2018 efter 10 års uthyrning, var häcken inte klippt alls längst in, till vänster i bild.
Jag toppade då ända in. Då kom problemen med att häcken in mot trädgården blev torrt ris medan den utåt andra sidan är i stort sett normal.
Detta område längst in är ett vått område med regnvatten från berget intill och förmodligen en vattenåder under i diket bakom häcken.Träd har växt upp i diket bakom häcken på senare år.Jag undrar:
Varför har häcken blivit så förstörd?
Ohyra? I så fall vad och hur behandlar man det?
Torka? Kan de stora träden i diket bakom häcken suga upp vattnet så att häcken blir utan?
Vad kan toppningen betyda för problemet? Häcken i övrigt mår bra, trots toppning.

Vi hoppas att något kan göras. Vi kan inte börja om på en ny 35 års runda med nya granar.
Vad kan vi göra?

Hälsar Göran Hammar

Kommentarer

  • Hallå
    Granar som häck kräver att man är konsekvent genom att kontinuerligt klippa dem och hålla den till den storlek man önskar då det är svårt att föryngra dem - det vill säga att klippa tillbaka dem hårt, och då speciellt förbi den gröna delen av grenarna då gran har svårt att bryta nya skott på äldre ved. En annan anledning till att de kan bli glesa och risiga är att det är begränsning av solljus från beskuggande vegetation då granar (likt andra träd) prioriterar att behålla barren gröna samt prioriterar sin tillväxt i de mer solbelysta delarna vilket medför att grönvolymen koncentreras till dessa delar av häcken.

    Hoppas detta gav svar på varför de ser ut som de gör
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent