Grangren på tall

Hej, var ute med hunden i skogen och såg då något väldigt märkligt. En grangren som växer på en tall. Tallen ca 4m hög och en av grenarna som växer ut på ca 2m höjd är inte tall utan gran. Se bilder.
Har försökt googla, men inte hittat något liknande. Kan ni förklara detta? Mvh /Johan

Kommentarer

  • Det är inte någon grangren utan en så kallad häxkvastbildning, som hos barrträd oftast beror på en mutation, men kan även orsakas av rostsvampar och kvalster.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent