Gran

Hur växer en gran?  , dvs är det samma topp hela tiden eller kommer det nya allteftersom granen växer ? Vilda diskussioner här på jobbet 😀
Anders Enberg

Kommentarer

  • Hej Anders,

    Nya knoppar bildas i granens topp när tillväxtsäsongen går mot sitt slut. Granen växer med stark apikal dominans vilket innebär att det vanligtvis bara är en central knopp som sedan växer uppåt när nästa tillväxtsäsong börjar. Om knoppen/skottet skadas kan en eller flera sidoknoppar bilda toppskott.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent