Sorgmyggor

Vi har under lång tid haft problem sorgmygg i våra krukväxter. Vid flera tillfällen har vi behandlar samtliga växter med nematoder som enligt försäljaren ska ta död på muggen larver. Detta har inte hjälpt. Vad ska vi göra för att bli av med dem?

Kommentarer

  • Hej!
    Nematoden Steinernema feltiae i medlet Nemablom finns för bekämpning av sorgmyggor och kan användas av hobbyodlare. Förebyggande och upprepad användning rekommenderas, följ instruktionerna noga - vattnas ut i fuktig jord, rör om ofta, kolla hållbarheten för medlet mm.
    Yrkesmässigt använder vi ett biologiskt bekämpningsmedel klass 2, som kräver behörighet och utbildning för att få använda.
    Hoppas det går bra! Kanske ert medel har förvarats på fel sätt eller blivit för gammalt.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för svar. Vi har gjort allt det du skriver. Behandlat upprepade ggr, samtliga växter helt enligt instruktionerna gälland krukstorlek etc. Vi blir ÄNDÅ inte av med dem. Medlet har inte blivit liggande hos oss, och har även haft VISS effekt, vilket tyder på att det varit verksamt och inte för gammalt. Vi har även klisterpapper på fönstren och dammsuger in flugorna som flyger runt blommorna. Vi börjar misströsta på allvar. Finns ngt sätt som man kan ANLITA någon som har behörighet till det bekämpningsmedel du nämner?
  • Är det konstaterat att det verkligen är sorgmyggor? Vattna mindre så att jorden torkar upp, diska krukor och fat mm har ni säkert redan gjort. Det finns även gifter som får användas av privatpersoner men det är inget vi egentligen rekommenderar. Vi har inte fler tips om ni gjort allt detta.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare