Gödsel av äldre häckar och buskar

Hej,
Jag arbetar på en kyrkogård och har frågor gällande gödsling av äldre rabatter, buskar och häckar. Under tidigare år har det aldrig gödslats i något utav det men främst inte när det gäller buskar och häckar. Men i samband med ny kunnig personal har det påbörjats ett projekt med att kogödsla allt en gång per år samt att hönsgödsla innan midsommar. Detta har vi nu gjort i ca 3 års tid, jorden där allt är planterat har blivit väldigt lucker och lättrensad. Samt att de flesta växter har blivit väldigt frodiga.

Fråga 1
Men när det gäller de äldre buskarna och häckarna undrar jag om det behöver gödslas med ko- och hönsgödsel varje år eller om det nu kan räcka att göra det ca vartannat eller vart tredje år?
Sen undrar jag om det verkligen behöver gödslas med både ko- och hönsgödsel eller om det bara kan räcka med ett utav dessa två?

Sen har vi "börjat om" med vissa häckar när det gällande beskärning då man inte klippt dem enligt rekommendationerna utan alltid klippt allt på samma höjd, vilket har lett till kala och tunna häckar.

Fråga 2
Så min fråga är om det nu är extra viktigt att gödsla dessa häckar varje år och i så fall hur länge gör man det?

Kommentarer

  • Hej!
    Trädgårdsskötsel är ingen exakt vetenskap så olika metoder kan fungera bra.

    Kogödsel på våren till häckar / vedartat material är bra, alternativt att vart tredje år mulcha med blandning av kompost och benmjöl, var tredje år kogödsel och var tredje år gödsla med fullgödselmedel med mikronäringsämnen på våren. Ni kan förslagsvis dela upp hela skötselområdet och göra ett schema, och anteckna vad som gjorts de olika åren för att jämna ut arbetsbelastningen och slippa mulcha allt samtidigt. Hönsgödsel innan midsommar kan ni överväga att sluta med, och framförallt inte gödsla vedartat material med kväve efter midsommar, men det verkar ju inte heller göras. Fullgödselmedel med mikronäringsämnen i midsommartid är däremot bra till perennrabatter.

    Kraftigt beskurna häckar behöver mer näring och även mer vatten de första en till två säsongerna.

    Hoppas upplägget fungerar hos er,
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare