Gödning

Jag har hört att ma inte ska gödsla jordgubbar och rosor på våren för att det blir fler blad och färre blommor. Gäller det alla blommande växter? Tex. Pelargonier, hibiskus, fruktträd etc. När ska man i såfall ge dem gödning?

mvh Agneta Nerme

Kommentarer

  • Ursäkta detta sena svar då det är mycket som pågår i trädgården.

    Man skall alltid ge sina växter mat (näring) men det skall vara individuellt då olika näringsämnen ger olika effekter - ett näringssubstrat som är alltför rik på kväve resulterar i en kraftig tillväxt och utveckling av blad på bekostnad av blommor och frukter.

    Mitt tips är att är det plantor planterade i marken kan man årligen jordförbättra med kompostjord eller varannat år med brunnen kogödsel. För krukväxter kan man utgå från näringslösningar som man blandar ner i vatten och tillför i samband med vattning, och då skall man följa rekommendationerna som preparatet har.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent