Ginko träd

Jag har ett 5-6 m stort Ginko träd i min baksida, som står väldigt nära balkonen och tar mycket kvällsol. Vad kan jag göra? Ta ner det? Beskära det? Sälja det på rot? Tacksam för svar. Hälsningar Åsa

Kommentarer

  • Hej
    Att få njuta av en ginkgo som är 5-6 meter stort är en ära och som växtmänniska vill jag så klart inte avlägsna dem. I mitt tycke är ginkgo ett väldigt ljusgenomsläppligt träd jämfört med många andra lövfällande trädarter och speciellt på vintern är den väldigt gles och släpper igenom gott om ljus. Man kan med tiden stamma upp den så att de lägre grenarna avlägsnas och på så sätt få in mer ljus

    Mina tankar

    /Henrik Sjöman
    Intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent