Gilgitpärlrönn

Hej.
Jag köpte för ett antal år sedan frön till gilgitpärlrönn, sorbus gilgitana, från konnässörsklubben. Har drivit upp några plantor och delat med mig av till mina föräldrar och syskon. Problemet är att det finns ytterst lite info att hitta om sorten, och undrar ifall ni vet något om den.
Tex höjd, ståndort, speciella särdrag osv.

Det verkar som exempel variera något mellan de olika plantorna, där några är mer enstammiga och andra mer liknar buskar. Misstänker att vårvinterns kyla "beskar" vissa plantor som stod i varmt läge och börjat växa tidigt, och på så sätt orsakat förgrening.
Vore roligt att veta mer om den.
Mvh Madeléne

Kommentarer

  • Hej Madeléne,

    Dina frön kommer från plantor som samlades av Swedish Expedition to Pakistan 1983. Det var Björn Aldén, Roland von Bothmer, Gerhard Ewald, Kjell Jaderyd & Henrik Zetterlund som var med på expeditionen och rönnen samlades i på 3150 - 3400 m höjd i norra Pakistan. Vi odlar den på ett par ställen inne i trädgården samt i arboretet. Titta gärna i botaniska.gardenexplorer.org så kan du se ungefär var de finns och titta på dem i verkligheten. Den blir ca 3 meter hög, får rosa blommor som ersätts av vita bär, och får fina höstfärger i orange. Arten beskrevs först 2005. Kyla är nog inte ett problem när den är etablerad, däremot vinterblöta och, som du är inne på, att den kanske kommer igång för tidigt i Göteborgsklimatet.

    Vänligen
    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent