Går det att identifiera vad det här är för växt? 2 Bilder tagna ute på Galejholmen

Hej!
Jag var tidigare på Galejholmen ute vid Saltholmen idag och såg då bland annat dessa två bekanta växter det känns som jag sett tusentals gånger innan på Västkusten.
Väldigt nyfiken på vad de heter. Jag har googlat lite och den vita ser liknande ut som Strandkrassing och den andra som Trift? Stämmer detta?
Vart kan jag vända mig för att hitta litteratur om växtlighet i skärgården? Tycker den är underbart fin och hade gärna vetat mer.

Önskar dig en fin dag!
Gustav Fåhraeus

Kommentarer

  • Den vita måste vara skörbjuggsört, Cochlearia officinalis (de trint flikiga bladen därunder tillhör kustbaldetsbrå Tripleurospermum maritimum). Den andra är mycket riktigt strandtrift Armeria maritima.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent