Gammal lite gles Hagtornshäck.

Sökresultat för: Jag har en mycket gammal haggtornshäck. Den har med åren blivit lite gles på sina ställen. Nu skall jag klippa ned häcken till ca 2.5 meter hög. Kan jag använda delar av nedklippet för att skapa sticklingar? Isåfall hur gör jag det med en så gammal häck. Häcken är minst 70 år. Tacksam för svar. lans@seseka.se

Kommentarer

  • Hej!
    Föryngringsbeskärning av häckar brukar antingen göras genom att ta ner till 20-30 cm alternativt att ta in hårt från sidorna, en sida i taget skärs in under två års tid. Viktigt att basen blir bredare än toppen. Det är nog svårt att använda sticklingar för att göra häcken tätare i detta fall, de skall rota och behöver få en tillräckligt stor planteringsgrop i den gamla häckens rotsystem. Om det är hela partier som är väldigt glesa kan ett alternativ vara att gräva bort gamla häckbuskar och plantera nya köpta lite mer uppvuxna plantor just där.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack så mycket. Jag testar med sidobeskärning. Skall jag lämna 20-30 cm från huvudstammen i 2 år? Mvk Kjell-åke
  • Hej!
    20-30 cm syftar på nivån från marken vid nedskärning. Det är svårt att säja hur mycket som kan tas in på sidorna utan att se häcken på plats, skulle gissa på att det är bra att spara minst 40 cm / sida vid basen. Det är vårvintern som gäller för beskärning så det är lite i senaste laget nu. Klipp sidan med sämst tillväxt första året, oftast är det norrsidan.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare