Gallkvalster på Svarta vinbär

Vi har grävt upp de angripna buskarna. Kan vi låta buskar som inte är angripna stå kvar? Vi har förstått att man inte ska plantera svarta vinbär på samma plats igen. Hur länge ska man vänta innan kan man göra det? Kan man plantera svarta vinbär på annan plats på sin odlingslott och i så fall hur långt från den "smittade" platsen?

Kommentarer

  • Hej!
    Ni kan låta de buskar som inte är angripna stå kvar men håll dom under noggrann uppsikt under ett års tid och ta bort även dessa buskar om ni upptäcker angrepp. Om de bortgrävda buskarna hade ett stort angrepp är det troligt att det redan hunnit sprida sig. Vänta 1/2-1 år innan ni planterar nytt och byt ut jorden eller ännu hellre växla till en annan växtplats. Kvalstren sprids med vinden, insekter och regnstänk, det kanske ger vägledning till hur långt bort en ny placering bör vara.
    Lycka till!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Relaterad fråga om gallkvalster på svarta (och gröna) vinbär. Zon 3.
    Vi har aldrig sett några typiska uppsvullna knoppar, någonstans (vi har framgångsrikt bekämpat vinbärsbladlus manuellt ca 1ggr/säsong).
    Däremot är svarta och gröna (fr -18) vinbärsbuskar plötsligt kala förutom i toppen och sätter inga blomknoppar alls. Lägre sittande knoppar ser förtorkade ut. Skörden förra året var direkt dålig (alla knoppar kom väldigt sent, långt efter de röda) och sådär året innan. De presterade ok som nyplanterade. Röda vita och rosa buskar just bredvid dignar av knopp.
    Det LÅTER som 'reversion' pga kvalsterburet virus, men vi har ALDRIG sett de deformerade blomklasar som enl litteraturen ska vara delfenomen.
    Ca 5m bort finns nyplanterade (tidigt i höstas) små Titania och Petter E och inte heller de sätter några blomknoppar. De är däremot inte kala. De har inte haft uppsvullna knoppar. De bar en mindre "förstaårs-skörd" förra året.
    1) Finns det ANDRA möjliga förklaringar? Jag vill gärna slippa gräva upp och bränna allt.
    De står i en sänka som är ett av trädgårdens kallaste men soligaste hörn. Fåtal hus och inga kända vinbär eller i dominerande vindriktningen (norr). Granne i väster har sv vinbär som bär bra.
    2) Kan/bör jag avvakta?
    3) Kan jag med gott samvete lämna de röda (vita, rosa) som står just intill?
    4) Om jag gräver upp dem, kan jag då plantera nya röda (m varianter) där det tidigare stod svarta?
    5) Måste jag (vg 4) i så fall A. byta jord (B. måste den gå till deponi eller duger potatislandet) och/eller C. vänta ett år?
    6) Om jag förstått rätt bör nyplantering av svarta/gröna ske på behörigt avstånd (typ 50 m bort med huset emellan)?

    Mycket tacksam för svar. Jag är obenägen att ge upp på våra hett efterlängtade svarta vinbär om det finns annan lösning.
    MVH
    Annki
  • Hej!
    Det är nog bäst att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för fördjupad hjälp i denna fråga. De har mycket god kunskap om sjukdomar och skadeangrepp. Deras rådgivning hittar du via denna länk: www.for.se/tradgardsradgivning

    Vänliga hälsningar
    Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare