Frukter

Hej,
Jag älskar fruktträd och har nu chansen att skaffa ett antal. Problemet är att man inte vet vad frukterna smakar när man står hos handelsträdgården och skall välja.
Har ni något oberoende att fråga eller något bra råd man kan följa.
Jag är ute efter:
1. Äpple. Som jag fattar det behöver jag två träd för att de skall pollineras. Jag vill kunna äta direkt, men också kunna göra äpplemos.
2. Plommon. Har drömt om en gammal gul sort som jag minns från barndommen, men som jag inte tror finns längre. Den var i alla fall fast i köttet och väldigt söt och god. Vill främst äta direkt, men att ha möjligheten till att göra marmelad vore också bra.
3. Körsbär/bigarråer eller sötkörsbär skulle jag gissa att de kallas nu. Här är det nog främst att äta, men om man kan använda dem till något annat också om det blir mycket, så är det ju också en bonus.

Det är intressant hur lite de som jobbar på handelsträdgårdarna vet eftersom de inte kan svara på mina frågot och heller inte ta reda på det. De läser bara innantill på lapparna som sitter på hyllkanterna...

Ytterst tacksam för svar så att jag kan beställa och plantera under hösten.
//Jonas

Kommentarer

  • Hej, Jonas! Har du plats för att sätta flera fruktträd så kan du skatta dig lycklig.
    Ett annat sätt är ju att sätta ett sk familjeträd med flera olika äppelsorter inympade.
    Sortval är ju en fråga om tycke och smak och när du vill att de skall mogna, lagringsduglighet etc. Har du något favoritäpple du hittar i matvaruhandeln så se om du kan hitta detta som träd. Ingrid Marie t ex är ju väldigt poppis att plantera men det finns många både äldre och nya sorter, många får man testa i någons trädgård då man aldrig hittar dem i fruktdisken. Själv har jag ett tiotal äppelsorter som jag valt eftersom jag tycker om smakerna och vill ha äpple under lång säsong, från tidigt i augusti till senhöst och lagring (till långt fram på våren). Det är ju en långsiktig investering, och vill/kan man inte ympa själv så har man ju det man har när man väl planterat, och det är ju bra om det är en sort man verkligen kan njuta av.
    Vi har av Covidskäl ingen fruktutställning i år här på Botaniska, men du får gärna höra av dig igen, med detaljtips när det gäller särskilda äppelsorter.

    Plommon misstänker jag att du menar allmänt gulplommon, en sort man aldrig ser i handeln men som man kan gräva upp rotskott hos någon som redan har i sin gamla trädgård. Goda, blir höga, lite spretiga träd, smakmässigt min egen favorit! Är du på Fb så kan du säkert fråga efter den i någon trädgårdsodlar-grupp, det finns ganska många. Allmänt gulplommon skall korsbefruktas så sätt ytterligare en sort för att få stor skörd!

    Körsbär vill jag nog ändå råda dig att fråga om i plantskolOR! Hör på fler än ett ställe! De mest kunniga (,jag kan tänka på ett tiotal bara de närmaste milen runt Göteborg,) kan säkert råda dig till inköp av lämplig sort. Fundera på om du vill ha ett stort träd och tävla med fåglarna om skörden, eller om du kan ha ett dvärgträd/buske som täcks med bärnät när körsbären mognar! Själv älskar jag klarbär, har flera stora träd och vissa år blir det en hel del till mig och familjen. Tänk på att klarbär skall "klarna", dvs bli lite lätt genomskinliga innan de har sin fantastiska fullmogna arom! De gör då inte skäl för namnet surkörsbär längre! Tyvärr ser oftast fåglarna denna signal innan vi gör det. I år fick fåglarna rubbet. Sötkörsbäret Stella, en god sort som är vanlig i handeln kan jag rekommendera, men vissa år blir de fågelmat, allihop. Jag unnar dem det.

    Pedagogen svarar
  • Har ni durian hos er på botaniska trädgården i Göteborg
  • Hej,

    Det har vi inte, du kan köpa durian i vissa asiatiska butiker