Frukt på Rosenmandelträd

Hej,För 3 år sedan fick jag ett Rosenmandelträd som vi har ute i en större kruka. Varje år blommar den så otroligt fintmen iår så märkte jag att den börjar få ”frukter” (ser det ut som).Den största är ca 1,5 cm och lurviga. Kommer från alla alla blommor. Vad kan detta vara för något och är de giftiga? Vänliga hälsningar, Caroline Rusch

Kommentarer

  • Hej Caroline,
    ja, du har fått frukt på ditt mandelträd. Mandel är en stenfrukt (som plommon och persika) och det vi äter är fröet som ligger inne i "stenen", alltså det ska vi knäcker när vi vill komma åt mandeln. Det knäcker vi inte i persikan för där är vi bara intresserade av den mjuka delen för att äta men inne i persikans "sten" finns det också ett frö.

    Som andra mandlar innehåller den amygdalin som kan utvecklas till vätecyanid efter förtäring, så ja den är giftig (beroende på mängd). Jag vet inte i vilken koncentration det finns i rosenmandel så jag kan inte säga om den är mer eller mindre giftig än till exempel bittermandel.

    Vänliga hälsningar,
    Åsa Krüger, botanist

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent