Frostskadad rododendron?

Denna rododendron planterades i höstas och ser nu ut så här.
Den fick rejält med vatten i höstas och planterades enligt konstens alla regler.

Den står lite upphöjt på en bädd, kan det vara det som orsakat detta, och att den frostskadats, eller har jag fått ett dåligt exemplar? Flera rododendron av en annan sort (syns i bakgrunden) samt andra buskar planterades just bredvid, på samma sätt (upphöjt) och de har klarat sig fint.
Finns det något sätt att rädda den?

Kommentarer

  • Hej!
    Att det skiljer sig åt mellan plantorna kan bero på att mikroklimatet kan variera med tex annat underlag i botten, och att plantor av olika sorter inte beter sig på exakt samma sätt. Skadan ser ut att bero på torkskada pga tjäle då det blir väldigt torrt i marken samtidigt som växten inte kan suga upp vatten. Det ser dock ut som att det är liv och grönt i stammar och kanske skott. Ta bort alla fula blad, och om det finns helt partier och fortsätt att vattna och gödsla med lämpligt gödselmedel. Skydda mot skarp vårsol med tex säckväv. Det finns stor chans att den kommer att ta sig och bli fin.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare