Frön till vintegäck.

Hur skall jag så dem för att få plantor av dem? Djup?   Tid?   Jord? Inne eller ute första tiden.
Hälsningar Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Eranthis-frön behöver suga ordentligt med vatten för att aktiveras, och därefter utsättas för en eller ibland två längre köldperioder för att gro.

    Med andra ord:
    - stöp fröna i vatten över natten
    - så dem i krukor på lätt och bra såjord (t ex lika delar sand, riven torv, grus och kompostjord)
    - sikta sand så att de täcks och lägg på ett lager grus så allt hålls på plats
    - vattna igenom och ställ dem ute, men skyddat från, möss, fåglar etc över vintern, kolla av så att jorden inte torkar ut.
    - kolla groning på våren, men var beredd på att det i värsta fall kan ta ett år till.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent