Frön

Just nu ser det ut som om små snöflingor far omkring i luften, men det är det naturligtvis inte. I mikroskopet kan man se ett litet frö omgärdat av ytterst tunna trådar. Från vilken växt kommer dessa frön?

Kommentarer

  • Hej Kjell, Snyggt foto du tagit! Det är olika popplar vars frön flyger i luften nu, främst är det förstås vår inhemska Populus tremula, dvs asp, men även en del odlade arter som kan förekomma i stor mängd. 2019 var ett rekordår, i år är det mer normalt.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent