Fröer

Hejsan
Mitt namn är Roger Sjöberg och jag är för tillfället i vår lägenhet i Spanien.
Jag är väldigt intresserad av djur och natur.
Idag såg jag något jag aldrig sett förut.
Ett klättrande frö!
Bifogar bilder på detta.
De jag pratat med tycks tro att jag är galen om jag pratar om ett klättrande frö.
Har ni någon aning om vad detta är?
Hoppas på ett svar.

MVH
Roger Sjöberg

Kommentarer

  • Hej, Roger!
    Beklagar dröjsmål med svar. Jag fick just detta på mitt bord, men har svårt att bli klok på vad bilderna föreställer.
    Vill du förklara vad du menar med "klättrande frö" ?
    Kan det ha att göra med att det verkar rejält svampinfekterat, och genomvävt med svamphyfer?
    Vad det är för frö i grunden låter jag ännu vara osagt.
    Pedagogen svarar
  • Hejsan,
    Förstår att det låter konstigt.
    Såg denna "något" sitta på vår skorsten i Nerja (Spanien).
    Tänkte inte så mycket mer på det då men när jag tittade igen en stund senare var den en bra bit högre upp. Märkligt eller hur?
     Trodde först det var en insekt men det var det helt klart inte. MVH Roger Sjöberg
  • Det är tillsynes en frukt med flera fröer, kan inte avgöra vad för slag. Fruktens behåring kan säkert ge en vidhäftningsförmåga. I och kring en skorsten stiger ju varm luft, så fruktens rörelse kan ju möjligen ha med det att göra?

    Pedagogen svarar
  • Hejsan
    Absolut inte. Skorstenen var ej använd så denna teori håller inte.
    Undrar vart jag skall vända mej i denna fråga? Kanske finns det någonstans i Spanien man kan vända sej till. Får kolla upp detta.
    Tack för visat intresse.
    MVH
    Roger Sjöberg
  • Spännande gåta, som så ofta när det gäller växter! Har tyvärr inget bättre svar eller vem som kan ha det. Lycka till med detektivarbetet!
    Pedagogen svarar