Frö från junimagnolia

Jag har fått massor av frö från en junimagnolia.
Finns det något speciellt trick för att få dom att gro? mvh Roland

Kommentarer

  • Ursäkta väldigt sent svar!

    Magnoliafrön får för det första inte torka ut. Så dem i fuktig sand och låt dem stratifiera, dvs utsättas för en längre köldperiod - ute i kallbänk med skydd mot djur och fåglar, eller i kylskåp. De kan då planteras i krukor på våren varefter de sköts på vanligt vis.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent