Fråga om träd

Hej,
Kan jag få hjälp med att fastställa vilket träd som visas på bifogade bilder.
Trädet finns på Kyrkogatan 13 i Göteborg.
Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Det är Castanea sativa, dvs äkta kastanj.

    Vänligen

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar.
    Hur hög kan den förväntas bli ?
  • Svårt att säga: det beror på skötsel, växtplatsen och dess markförhållanden mer än något annat.
    Friväxande i naturen blir arten 15-20 meter hög.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack!
  • Hej! Har haft en Rönnsumak i många år , men har nu tröttnat för det kommer massor av skott i hela trädgården som jag inte får bort. Det kommer nya i massor hela tiden. Hur gör jag för att lättare få bort alla när jag även ska ta ner det gamla trädet ? Mvh/ Marie
  • Hallå
    Det säkraste sättet är att trötta ut det - att i samband med bortgrävning av det stora trädet försöka få med så mycket av rotsystemet som möjligt och efter det trötta ut den genom att kontinuerligt ta bort skott så fort de dyker upp. Låter man skotten växa ett tag hinner de ansamla en massa energi från solen och kan därmed skjuta nya skott så ta dem så snabbt de slår upp och gräv bort så mycket av rotsystemt som möjligt.

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent