Föryngringsbeskärning av Norsk brudspirea.

Hej, jag bor i zon 4 gränsar till zon 3, min fråga är: när är det för sent att beskära spirea häcken, och fungerar det att kapa ner den med liten röjsåg med busk klinga, då blir det lite fransigt på toppen av kapytan eller är det sekatör som gäller?

Kommentarer

  • Hej Morgan,

    Vad det gäller beskärningstid är det lämpligt att göra beskärningsåtgärder efter växtens blomning. Växter har oftast bäst tillväxt och läkningskapacitet kring den perioden. Spireor är förvisso oerhört tåliga, så tidpunkt för dem är inte så noga.
    Om du ska göra en mer omfattande föryngring/nystart är vårvintern en bra tid för spireor. Kapa då ner buskarna nära marken (spara inte långa stumpar/skott. Ta allt).
    Angående användning av röjsåg är detta inte att rekommendera för ändamålet (möjligtvis med sågklinga på röjsågen). Investera hellre i en busksax eller en bra häcksax.

    Mvh, Trädgruppen genom
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent