förvaring av lökar

Har planterat lökväxter i baljor? Nu är det dags för dahliorna att ta över. Hur förvarar vi lökarna tills det är dags för plantering i höst?
Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej!
    Lökarna skall vara planterade i jord tills blasten vissnat ner helt och gulnat eftersom näringen måste gå tillbaka till löken inför nästa blomning. Antingen kan du plantera lökarna (med blasten kvar ovan jord) på en mer avsides plats i trädgården, där de kan vara kvar tills höstplanteringen alternativt att de plockas upp när blasten vissnat för mörk och sval förvaring.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare