Flytt av rhododendron

Hej, vi har fyra rhododendron som är 50-55 år gamla. Eftersom vi ska dra in vatten och avlopp undrar vi om det går att flytta på så stora rhododendron. Det vore så synd att bara kasta dem. Hur förbereder man en flytt av så stora växter? När på året är det bäst att flytta dem? Ska de klippas först? Jag har läst att de har sammanhängande rotklump men att rötterna är känsliga. Hur stor omkrets bör man gräva för att skada så lite som möjligt. Hur är det med stora utlöpare som fortfarande hänger ihop med moderplantan? Går det bara att hugga av den grenen så att plantan klarar sig på de nya redan utvuxna rötterna?
Hoppas att ni kan råda oss så att våra rhododendron kan fortsätta att förgylla vår trädgård.
Tack på förhand.
Ann-Christine Andersson Arntén

Kommentarer

  • Hej
    Rhododendron är rätt lätta att flytta då de har ett kompakt rotsystem. Hemligheten är att få med så mycket man kan av buskarnas rotplatta och kanske använda en presenning för att släpa dem till deras nya växtplats. Inför flytten bör man förbereda den nya platsen med en generös genomgrävning samt tillskott av kompostjord. Efter flytten är det viktigt att vara noga med bevattningen så att marken inte tillåts torka ut - samtidigt får man inte vattna för mycket så att rötterna riskerar att stå för blött. Beskärningar bör att göra efter flytten då kanske vissa grenar torkar in - vilket är vanligt i samband med flytt.

    Hoppas detta gav någon vägledning

    /Botaniska
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent